الخميس، 30 أكتوبر 2014

مت ومات حقي :: بقلم / ‏عمر مكرم سرحان‏.


السلام عليكم ورحمه الله.
ج٢ من.......... مت ومات حقي؟
ما تردي يا بلدي
مت ومات حقي؟
ولا مكسوفه من اللي حصل
ولما إتكوم جنبي
تاني دفع وصل
ولما جسمي عن جسمي إتفصل

خايف تجددي المبني وكإن ما حصل
ونفضل طول عمرنا في عزاء متصل
ويفضل العزا ما يروح
ويفضل العزا مطروح
ويبقي العزا مفتوح
وتشتري الصيوان بالكراسي
وذي ما انا راسي
هيتوظف المقرئ ويبقي اساسي
والمعزيين يتعودو
ويعزو وهما عادي بيضحكو
ما خلاض بقي عادي
والجديد هنصور الموته
ويتعمل لها يوماتي بروفا
ونقلد ديراكولا وكذانوفا
وخليكي يا نوجه
تحت ضراس الأعادي.

يا ام العساكركفايه دا إنتي اللي حاسه بي
بقي مع اول شوية برد
تروحي في الارض..... دفناني

يا ام العساكر عيب دا إنتي اللي حاسه بي
حتس اسألي نحاسك في صدري
والتراب وانا ثابت ومش بجري
والسلاح في إديا وعلي صدري
وانا برده ثابت ومش بجري
ولما البارود زاد وزاد غدري
وانا برده ثابت ومش بجري
وفي يوم ميلادي الهجري
قتلوني انا محمد وزميلي كان فادي
قوليلي مين انتي ضربني الضربه دي ؟

بدفع ضريبة عمري
بدفع ضريبة سفري
بدفع ضريبة حبي
سنه واتنين وتلاته من عمري
ومع اول غفا مش مني رحت وراح عمري

قالي مدرس في صغري
آيه في تراب بلدي
ومدح في جنود بلدي
وشكر في اسود حدود بلدي
ولما كبرت بعيني شوفت
قرود ضحكت علي بلدي

وفي جنينة حيوانات
ضرب القرد الاسد من سكات
مثل الاسد انه مات
خال علي القرود دور الممات
وعجبهم صوت الاهات
واللي فاهمين انه حي ما مات
بدات فيهم التساؤلات
ويا تري الاسد هيتعلم من اللي فات ؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music