الخميس، 30 أكتوبر 2014

عالم حمار :: بقلم / شاكر محمد المدهون



عالم حمار------------؟
لو كان بأيدي كنت أخلي
الشمس في بلدي تضوي
ليل نهار كنت اخلي كل دمعة
تصير شرار تحرق الظالم
وتخلي الليل نهار وترجع
للمظلوم حقوقه مهما صار
كنت ازرع البسمة في
عيون ولادي والأمل يبقى
حقيقة مش هزار
كنت أخلي الأرض تملا
حقول الصحاري من كل
اسماء الثمار كنت اكسي كل عاري
ادي للعامل حقوقه
والمزارع يملا بعرقه جيوبه
خيره لبلاده مش يهاجر
عشان يجيب ثمن التذاكر
والهدايا والمرار كنت اخلي
للصناعة طريقها تبني
وتعلي الجسور والمدارس
والمباني والديار
كنت اخلي سكة الموظف
واضحة ياخد ويدي
حسب المكانة والوساطة
احرقها بنار الكفاءة والاختبار
لوكان بأيدي كنت اجبر
الظلم يتعدل او يغادر
كل الديار كنت اخلي
للتجارة صورة واضحة
ادعم الصانع وماله
واراقب االأسعار
لو كان بأيدي اخنق
وبحرارة اننا عالم تخلف
العالم الثالث دوله نامية
وبأختصار عالم حمار
---------
شاكر محمد المدهون 9/5/2014

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music