السبت، 18 أكتوبر 2014

*** قصيدة عامية (تواكب الاحداث تضامنا مع الجامعات) تحيات شاعر العروبة المهندس انور المصرى

*** قصيدة عامية
(تواكب الاحداث تضامنا مع الجامعات)
**** $$ ** $$ ****
حتقتل اقتل ..
ما انا اطلال من يونيه
سواء خمسة او ثلاثين
عايزنى فى دأيرة متعصر
او على خط متفصل
شمال فكره ومتكسر
وانا اليمينى ومتبصر .
. وامل ملايين
انا الرافض للزانى
ورافض صورتى بغازيه
رافض بسمة العبان
ونظره نعمة بحنيه
وكاره برتيتة الميسر
ولو ميت انقلاب جانى
انا ايمانى بعقيدتى
ماهوش شين بل زانّى
يقينى كاره الدم
رافض الباطل فى وجدانى
انا الاعمى فى نظرهم
وبإيمانى شايف الجانى
انا المكروه فى انفسهم
انا الجاهل فى حسبنهم
انا المحبوب من الله
وبنوره هدانى و نجانى
**** 4444 *****
حتقتل اقتل
ما أنا أطلال من يونية
سواء خمسة او ثلاثين
؛؛؛؛؛*******؛؛؛؛؛؛؛
شايلنى على راسه تقول عله
وعامل منى ميت مله
وانا النحو وانا الصرف
وانا للجاهل حروف عله
ما نا ابنائى مليون إبن
كلفت واحد قوم إبن
وشاف العالم عظيم ثورة
اصبحت حدوته تتسله
هديت للفساد صرح
فاكر انى بديت جرح
وقبل ما يطرح الطرح
لقتنى للفساد تربيعه وكام مُله
بديت الكرّة من تانى
وبَـعِد للحياة معادله
بَعَـد طرح السالب من الموجب
بُعِـد الصالح .. وجمع
الطالح فى ميت سله
جمع الكل على جمله
شرع الله ما فى مجدله
*** تحيات شاعر العروبة المهندس انور المصرى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music