الخميس، 28 أغسطس 2014

عذونى عذونى بقلم مياده محمد



عذونى عذونى
عذونى فى خطئتى
وتعالو وتزفونى
فى القبر على خيبتى
نازلين عليه دموع
ولا عدش فيها رجوع
خسران فى دنيتى
وفى اخرتى موجوع
من امته انا صليت
وجيت فى يوم وبكيت
ولا جيت فى يوم ذكيت
ولا حتى يوم حنيت
انى أشوف ربى
وأدعى انا ف ليله
يغفرلى يوم ذمبى
قلبى ده كان قاسى
خاسرنى يوم ناسى
أختى وأخويا وصاحبى
أحكى يا كراسى
اللى أنكتب فيكى
شاهد أنا عليكى
على نفسى العاصيه
على روحى القاسيه
ياما افتريت على الأرض
عمرى ما صنت العرض
ولا كان لى كلمه شرف
رياح فى عز البرد
أكلت مال اليتيم
ولا خوفت يوم الله
جردته من دنيته
مارحمت ف يوم بكاه
ولا هذنى دمعته
ولا حتى قولت اااه
بتبكو على فراقى
وبطلطمو ع الخد
طول عمرى كنت جبان
ولا عمرى صنت العهد
هجرت أمى وابوى
قطعت فى الأرحام
عذابى أهو فى عينى
شايفه ورا وقدام
وميراتى عذبتها
فى كل ايامى
رايح شايل ذمبها
ياعذابى يا الامى
أخويا أهو شايفه
عايش فى قبره سعيد
ومعاه ونيس ليله
وشموع معاه بتأيد
دى شموعه دى صلاته
قرأنه وذكاته٠
وحج بيت الله
والعطف على المساكين
وقلبى حجر ما يلين
يابخته بمماته٠
وعذابى مستنى
بسرخ من الأهات
واخويا متهنى
فى القبر بيغنى
وشى أهو مزرود
بقه لونه لون الأرض
من تاركى لصلاتى
لا سنه يوم ولا فرض
ملايكه جايبه اكفان
مصنوعه من نيران
لقلب قاسى جبان
مارحمش يوم انسان
ولا خاف فى يوم ربه٠
خسران ياناس خسران
ياما دويت ف جروح
وأهو جه ميعاد الروح
راقد انا مدبوح
بخنجر الأيام
غرتنى فى حياتى
سامحينى ياميراتى
ياما شوفتى منى الام
وصبرتى على الأيام
ادعولى ياولادى
وأقرولى يا احفادى
قرأن على قبزى
ياقلوب ومتحجره
بالدنيا متأثره
اليوم انا ندمان
علشان طالع خسران
طب بوسو ع كفنى
دلوقتى رايح فين
ندمان على ما فعلت
وبجستى ماشين
يارب يارحمن
دى رحمتك حلوه
بترحم التايب
وتوب على العاصين
بقلم مياده محمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music