السبت، 14 فبراير 2015

((( الشهيد ))) بقلم // أحمد مصطفي




****** الشهيد*********
شهيد كان عمرى عشرين
لم سال دمى على التراب
الحزين قتلنى ارهابى حقير
ميعرفش ان الدم حرام
يومها خلى امى تبكى عليا
وسمعت صوت الانين بيقطع
فى جسمى وانا فى قبرى
وسمعت صوت حنين بينادى
من سنين ويقول ايها اللى
خلك تحمى بلدىوتروح شهيد
يا ولدى فقلت صبرا يا امى
فانا الشهيداسكن الجنان منذ
زمان بعيد و اقراء القران فى كل
عيد وازور بلادى فى كل حين
واتمنى ان تعود روحى الستشهد
من الجديد انا الشهيد الاسال دمى
بفعل يهودى حقير فشهد ياتاريخ
ان الدماء تسيل انهار وان دمى
فدى مصر النيل اكتبهاالوريد لينبض
بها القلب حتى المميت انا الشهيد
اللى سال دمى يومها زغريت
امى وايوى رفع راس وقال هو دى
ولدى حمى بلدى هو بيخبى
الدمع فى عين وبيرسم الابتسام
على وش عشان يصبر امى على
بعدى الان الفراق مش سهل دى
عذاب دهر انا الشهيد الا سال
دمى ومعرفش ايها ذنبى غير انى
جيت احمى بلدى فتحيا بلادى
حتى بعد مميت انا ابنك الشهيد
افديك بدمى يا مصر يا امى
بقلمى أحمد مصطفى


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music