الاثنين، 22 ديسمبر 2014

((( عجوز رمانى بالكلام ))) بقلم // مياده محمد



عجوز رمانى بالكلام
يا اهل الهوا يا اهل الغرام
انا عندى قصه للعاشقين
والمجروحين من الهوا
من تجربه اتعلمت بيها
اذاى اداوى المجروحين
واذى الاقى احسن دوا
رجعت له وقولتله
انا موجوع يا اهل الهوا
قالى الوجع ده يبقى فين
جوه ف عينيك المشتاقين
والا ف ايديك البردانين
وقلوب ودوبها الحنين
ام حد ايده ع الوجع
ام اتوجع قلبى اتفزع
قالى التعب هيكون هنا
هيكون دواه ف ايد ربنا
نصه المحبه ونصه الوفا
وساعتها رح يلقا الدفا
واه م الدنيا لو تيجى
على الاحباب
واه م الحب لو يوهمك
بامل كداب
واه م الورد لو هيكون
شبح ف كتاب
انا مكتوب على ايديا
خطوط ف الفرح مش ليا
انا عاشق عشقت
الحب م صغرى
وكان ليا هناك محبوب
وكان شمسى وكان قمرى
هويته بكل ما فيا
واديته كمان عمرى
سنينى كلها عبيده
وروحى وقلبى ف ايده
اضحك لو بتضحك ايامه
واتنهد لتنهيده
لما بحس بالامه
لكن قدرى حرمنى ف يوم
يكون حمبى واكون جمبه
ومن يومها جفانى النوم
ومن يومها عايش محروم
بصيت على ايد العجوز واقول
ف حب ماليه الاخلاص
ف زماننا دم مش معقول
انا موجوع على قلبى
وببكى دموع
وغيرى عاش عشان حبه
يولعله ف قلبه شموع
برغم الشيبه والطيبه
لكن بيحب
ولما قربب من صدره
سمعت القلب
بيصرخ ويا انفاسه
ودمع العين دى حراسه
وذكرى جميله داخل راسه
بتحكى عنها المسافات
حبيبه ده مات
سنين عايس ف نار وسكات
ووسيته ووسانى
وجدد فيا احزانى
عرفت ان الهوا مكتوب
وبيدوب قلوب وقلوب
وبردو عنه مش هنتوب
وبنقول حيثما وبجوزعجوز رمانى بالكلام
يا اهل الهوا يا اهل الغرام
انا عندى قصه للعاشقين
والمجروحين من الهوا
من تجربه اتعلمت بيها
اذاى اداوى المجروحين
واذى الاقى احسن دوا
رجعت له وقولتله
انا موجوع يا اهل الهوا
قالى الوجع ده يبقى فين
جوه ف عينيك المشتاقين
والا ف ايديك البردانين
وقلوب ودوبها الحنين
ام حد ايده ع الوجع
ام اتوجع قلبى اتفزع
قالى التعب هيكون هنا
هيكون دواه ف ايد ربنا
نصه المحبه ونصه الوفا
وساعتها رح يلقا الدفا
واه م الدنيا لو تيجى
على الاحباب
واه م الحب لو يوهمك
بامل كداب
واه م الورد لو هيكون
شبح ف كتاب
انا مكتوب على ايديا
خطوط ف الفرح مش ليا
انا عاشق عشقت
الحب م صغرى
وكان ليا هناك محبوب
وكان شمسى وكان قمرى
هويته بكل ما فيا
واديته كمان عمرى
سنينى كلها عبيده
وروحى وقلبى ف ايده
اضحك لو بتضحك ايامه
واتنهد لتنهيده
لما بحس بالامه
لكن قدرى حرمنى ف يوم
يكون حمبى واكون جمبه
ومن يومها جفانى النوم
ومن يومها عايش محروم
بصيت على ايد العجوز واقول
ف حب ماليه الاخلاص
ف زماننا دم مش معقول
انا موجوع على قلبى
وببكى دموع
وغيرى عاش عشان حبه
يولعله ف قلبه شموع
برغم الشيبه والطيبه
لكن بيحب
ولما قربب من صدره
سمعت القلب
بيصرخ ويا انفاسه
ودمع العين دى حراسه
وذكرى جميله داخل راسه
بتحكى عنها المسافات
حبيبه ده مات
سنين عايس ف نار وسكات
ووسيته ووسانى
وجدد فيا احزانى
عرفت ان الهوا مكتوب
وبيدوب قلوب وقلوب
وبردو عنه مش هنتوب
وبنقول حيثما وبجوز
لحد ما ابقه عجوز وعحوز
بقلم / مياده محمد
لحد ما ابقه عجوز وعحوز
بقلم / مياده محمد



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music