الأحد، 21 ديسمبر 2014

((( سكـــــــران ))) بقلم // أحمد الماحى





من يوم ما شوفت عيونك
وأنا ف الهوي سكران
تايه بين رموشك
تايه حيران
مرمي ع مي شطوطك
ف الشوق غرقان
من جنا جنونك
أتعلمت الغرام
أتعلمت أما أشوفك
ما أطيل النظر حرام
ليغيب عني عقلي
وأدوب ف عيونك سكران
سكران يا بدر التمام
وضيك زمان
كسرالظلام
وهجرك اليوم
رماني ف بحر يم
ما يجدي معه العوم
أهجريني يا عمري
أهجري وأقسي كمان
مالك مني فرار
يا ساري الحنان
ف قلب شوك الصبار
بشوفك ف المرايا
رغم عصف الجراح
رغم كثر الغبار
بشوفــــك ف الافراح
ف عيوني وحشايا
يا ليلي وهوايا
و هجرك كل أما يزيد
المر بيزيد مرار
وأنا سكران ع المواني
قلبي يغشي الأبحار
أعزف موالي ف كاسي
وغنايا ع العود والمزمار
أغني سبايا
م الحروف والأشعار
شايفك ولو مش معايا
والكون من حولي دوار
شايفك ف كل الزوايا
شايفك ف أرضي وسمايا
وزرعي ع النيل خضار
شايف السمك
ف المي طار
شايف المي قاد نار
والموت صبح اختيار
ف هجرك أنتي
يا أل ما في منك فرار
باهي بسحر شموسك
باهي يا ضي الأقمار
أنا مفتول بضفاير شعرك
ودوبار العبــــــــــــــاي
مقتول أنا بسحرك
يا أل ما في غيرك جواي
أنا والهوي وبحرك
وكاسي وذكري صباي
وحروفي مركبه
تبحر ف ضلك
وتلضم ف توب الشعر
من سنا حسنك
أنغام وأوازان
كلها توصفك
وأنا ع ريحك
أنا الوجيع جريحك
أنا السكران
أنا العشقان
رفرفي ع سطوري
رفرفي كمان وكمان
أرقصي واتمايلي
يا ام الحسن أسطوري
مي شهــــــدك ده
من عرقي الشقيان
هلي قبل أما تفوري هه
هلي قلبي شرقــــــان
يا أم القـــــــوام
قوام غزلان
هلـــي
أنا
‫#‏سكـــــــــــــران‬

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music