الاثنين، 25 يناير 2016

**بقايا حلم**بقلم المبدعة /الشاعرة نجلاء علي **


بقايا حلم
بقلم/ نجلاء علي
****************
في الميدان
بقايا حلمي
علي الحيطان
وصورة بالالون
بصوت بيهتف
حى علي الفلاح
حلم صبح
علي الميدان
ياصرخة ملت الفضاء
بعزيمة بنت ولد حلت الكون
غيرة تاريخ الشعوب
بكلمة واحد بجبروت الصوت
حضن الامة بين كل البيوت
انا نبض العزة والعزيمة
بعلو الصوت
هنا قسمنا اللقمة هنا صيلنا
وكان الؤضوء من دم شهدائنا
كان هنا حنا ويا محمد
سلام ايديهم
تقوينا في الميدان اتربينا
على الايمان والحلم
للي مش بيعيد
والصبح للي ممكن يرجع اكيد
لبست توب الابيض
وعلية الوان احمر واسواد
كنت بالميدان علم يحمي
يا ثائر بيهتف بالرحمن
غطينى حمرة الدم علي جبين
ولادي يادائرة الظلم عدي هنا
حلمي انا الي بقي
اسود سواد العين والنينى
ياخويا ياخدوا حبيبى منى
ويروح ويه بيض الحنة بكفوف
الصبر منحني بكفن الالم
ملهف بصرخة لفت الكون
انا الحرية ياا مة عربية
انا مصري والدم وطنية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

music